Implementasi Pembelajaran Daring Akuntansi Manajemen Untuk Meningkatkan Efektivitas Proses Pembelajaran
Keywords:
Efektifitas, Pembelajaran On-line, Akuntansi Manajemen, Effectiveness, On-line Learning, Management AccountingAbstract
This study aims to find out that the score of learning outcomes of learning methods with
an online learning approach on management accounting materials will be higher than
the value of learning outcomes of learning methods with conventional approaches for
diploma III and diploma IV students. The research was carried out using a laboratory
experimental approach, involving 2 classes (57 students) namely Diploma III and D IV
students of the Malang State Polytechnic of Accounting Department in semester 4 totaling
57 students (1 class DIII student and 1 class D IV) who were taking Management
Accounting courses. Experimental design using 2 x 2 factorial (DIII vs DIV students) and
(Conventional vs. On-line Learning) Data analysis using One-way ANOVA and Post Hoc
Test using Scheffe method. The results of the study reveal that: 1. the score of learning
outcomes of Management Accounting with on-line learning approach for diploma III
students is higher than the value of learning outcomes of Management Accounting with
conventional approaches, 2. the score of learning outcomes of Management Accounting
with on-line learning approach for diploma students IV is higher than the value of
Management Accounting learning outcomes with a conventional approach, 3. the score
of Management Accounting learning outcomes with a conventional learning approach for
both diploma III and IV diploma students is not different, and 4. the score of Management
Accounting learning outcomes with an on-line learning approach is good in diploma III
and diploma IV students are no different.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan mengetahui bahwa nilai hasil pembelajaran metoda pembelajaran
dengan pendekatan daring Learning pada materi akuntansi manajemen akan lebih tinggi
nilai hasil pembelajaran metoda pembelajaran dengan pendekatan konvensional pada
mahasiswa diploma III dan diploma IV. Penelitian dilakukan dengan pendekatan
eksperimen laboratorium, dengan melibatkan 2 kelas (57 mahasiswa) yaitu mahasiswa
Diploma III dan D IV Politeknik Negeri Malang Jurusan Akuntansi semester 4 berjumlah 57
mahasiswa ( 1 kelas mahasiswa DIII dan 1kelas D IV) yang sedang menempuh mata kuliah
Akuntansi Manajemen. Rancangan eksperimen menggunakan 2 x 2 faktorial (mahasiswa DIII
vs DIV) dan (Pembelajaran Konvensional vs On-line) Analisis data menggunakan One-way
ANOVA dan Post Hoc Test menggunakan metode Scheffe. Hasil penelitian mengungkapkan
bahwa: 1. nilai hasil pembelajaran Akuntansi Manajemen dengan pendekatan on-line
learning pada mahasiswa diploma III lebih tinggi daripada nilai hasil pembelajaran
Akuntansi Manajemen dengan pendekatan konvensional, 2. nilai hasil pembelajaran
Akuntansi Manajemen dengan pendekatan on-line learning pada mahasiswa diploma IV
lebih tinggi daripada nilai hasil pembelajaran Akuntansi Manajemen dengan pendekatan
konvensional, 3. nilai hasil pembelajaran Akuntansi Manajemen dengan pendekatan
konvensional learning baik pada mahasiswa diploma III dan diploma IV tidak berbeda,
dan 4. nilai hasil pembelajaran Akuntansi Manajemen dengan pendekatan on-line
learning baik pada mahasiswa diploma III dan diploma IV tidak berbeda.