Pengaruh Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, Compatibility dan Subjective Norm Terhadap penggunaan E-Money

(Studi Pada Mahasiswa Program Studi D3 Akuntansi Semester 1 Politeknik Negeri Malang)

Authors

  • Triesti Candrawati Politeknik Negeri Malang
  • Elvyra Handayani Politeknik Negeri Malang
  • Anik Kusnawati Politeknik Negeri Malang

Keywords:

Perceived usefulness, Perceived ease of use, Compability, Subjective Norm and e-money

Abstract

Along with rapid technological developments, payment patterns and instruments in economic transactions continue to change. Technological advances in payment instruments have shifted the role of cash as a means of payment into non-cash forms of payment that are considered more efficient and economical by the community.  The development of the financial sector in this digital economy era, the emergence of various digital applications as a means of payment is one of the evidences showing the development of the financial sector. One of the payment instrument innovations that are currently developing due to technological developments that are growing rapidly is e-money (electronic money). The purpose of this study was to determine the effect of perceived usefulness, perceived ease of use, compatibility and subjective norm on student interest in using e-money. The population of this research is 145 students programmed in Malang State Polytechnic Accounting.  While the number of samples obtained by 106 students using purposive sampling. Testing the hypothesis of this study using multiple regression analysis. The hypotesis test was done and the calssical assumption test which consists of autocorellation test, heteroskedasity test, multikolonieritas  and normally test will be conducting. By using 5% the significance level, some conclusions can be obtained from this research. Constant value obtained significance (P) if 0.000 is smaller than 0.05. The conclusion that can be drawn based the result of hypothesis testing on the F-test is that perceived usefulness variable, percieved ease of use varibale, compability variable and subjective norm varibale have a positive and significant on the effect of using e-money.

Abstrak

Seiring dengan perkembangan teknologi yang pesat, pola dan instrumen pembayaran dalam transaksi ekonomi terus mengalami perubahan. Kemajuan teknologi dalam instrumen pembayaran menggeser peranan uang tunai sebagai alat pembayaran ke dalam bentuk pembayaran non tunai yang dirasa masyarakat lebih efisien dan ekonomis.  Perkembangan sektor finansial di era ekonomi digital ini memunculnya beragam aplikasi digital sebagai alat pembayaran adalah merupakan salah satu bukti yang menunjukkan perkembangan sektor finansial. Salah satu inovasi instrumen pembayaran yang berkembang saat ini dari adanya perkembangan teknologi yang semakin berkembang dengan cepat adalah e-money (uang elektronik).  Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh perceived usefulness, perceived ease of use, compability dan subjective norm terhadap minat  mahasiswa  dalam menggunakan e-money. Populasi penelitian ini adalah  145 mahasiswa  pada Program Studi D3 Akuntansi semester 1 Politeknik Negeri Malang.   Sedangkan jumlah sampel diperoleh 106 mahasiswa dengan menggunakan metode purposive sampling. Uji asumsi klasik terdiri dari uji autokorelasi, uji heteroskedasitas, multikolonieritas, dan uji normal akan dilakukan.  Dengan menggunakan tingkat signifikansi 5%, beberapa kesimpulan dapat diperoleh dari penelitian ini. Nilai konstan diperoleh signifikansi (P) jika 0,000 lebih kecil dari 0,05.  Kesimpulan yang dapat ditarik berdasarkan hasil pengujian adalah  perceived usefulness, percieved ease of use, Compability dan Subjective Norm memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap pengaruh penggunaan e-money.

Downloads

Published

2025-09-25