Hubungan Antara Minat Baca Dan Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Mahasiswa Jurusan Administrasi Niaga
Keywords:
reading interest, writing ability, scientific work, students, minat baca, kemampuan menulis, karya ilmiah, mahasiswaAbstract
Language learning theory views that language skills including listening, speaking, reading, and writing are skills. Such acquisition is based on the theory of language acquisition. According to language acquisition theory, children first listen, then imitate, and after entering school age children can read, and finally write. Such skills take place in an integrative manner. The assumption that reading interest is related to writing ability seems to have been recognized by some teachers. This can be seen in some teachers who often carry out learning methods in class by assigning students to make summaries of the reading material they have read, and the type of reading includes the type of reading that they are interested in. The objectives of this study were: (1) to describe the reading interest of the students of the Department of Commerce Administration, State Polytechnic of Malang, (2) to describe the ability to write scientific papers of the students of the Department of Commerce of State Polytechnic of Malang, and (3) to find out that there was a significant positive relationship between reading interest and ability writing scientific papers for students of the Department of Commerce Administration, State Polytechnic of Malang. This research is descriptive quantitative, which is trying to see interest in reading, ability to write scientific papers and see the relationship between interest in reading and ability to write scientific papers. This research was conducted by describing situations or events and the relationship between phenomena investigated systematically, factually, and accurately. This study also seeks to find a relationship between reading interest and the ability to write scientific papers when students are nearing the end of their study period.
Abstrak
Teori pembelajaran bahasa memandang bahwa keterampilan berbahasa meliputi menyimak, berbicara, membaca, dan menulis merupakan suatu ketrampilan. Pemerolehan seperti itu dilandasi oleh teori pemerolehan bahasa. Menurut teori pemerolehan bahasa, anak mula-mula mendengarkan, kemudian menirukan, dan setelah memasuki usia sekolah anak dapat membaca, dan yang terakhir menulis. Keterampilan seperti itu berlangsung secara integratif. Anggapan bahwa minat baca berhubungan dengan kemampuan menulis rupanya sudah diakui oleh sebagian pengajar. Hal ini, tampak pada sebagian pengajar yang sering melaksanakan cara pembelajaran di kelas dengan menugaskan kepada peserta didik untuk membuat rangkuman dari bahan bacaan yang pernah dibacanya, dan jenis bacaan tersebut termasuk jenis bacaan yang diminatinya. Tujuan penelitian ini adalah : (1) mendeskripsikan minat baca mahasiswa Jurusan Administrasi Niaga Politeknik Negeri Malang, (2) mendeskripsikan kemampuan menulis karya ilmiah mahasiswa Jurusan Administrasi Niaga Politeknik Negeri Malang, dan (3) mengetahui adanya hubungan positif yang signifikan antara minat baca dan kemampuan menulis karya ilmiah mahasiswa Jurusan Administrasi Niaga Politeknik Negeri Malang. Penelitian ini bersifat deskriptif kuantitatif, yaitu berusaha melihat minat baca, kemampuan menulis karya ilmiah serta melihat hubungan minat baca dengan kemampuan menulis karya ilmiah,penelitian ini dilakukan dengan mendeskripsikan mengenai situasi atau kejadian dan hubungan antara fenomena yang diselidiki secara sistematis, factual, dan akurat. Penelitian ini juga berupaya mencari hubungan antara minat baca dengan kemampuan menulis karya ilmiah pada saat mahasiswa menjelang habis masa studinya.